קרקס של יהודים

פסיפס צבעוני של סיפורי יהודים באמריקה של המאה עשרים ואחת
 

 
אבישג גולדמן מועמדת לפרס עיצוב התלבושות בטקס פרס התיאטרון 2017

 


 

 

בלב ברוקלין ניו יורק, בירת העולם החופשי, מתקיים מיקרו קוסמוס של יהודים, בעלי פאות, לובשי שחורים ומגבעות, ממש כמו אבותיהם מה"שטעטעל" באירופה. זר המתבונן בהם מהצד טועה לחשוב שהם חלק מקרקס, ולא סתם קרקס - קרקס של יהודים.
 
רוחמה מחפשת לעצמה שיער חדש כדי לחזור ולהרגיש יפה. גיטה דווקא רוצה להסיר את השיער הצומח על סנטרה, ומי יודע, אולי גם למצוא אהבה. בונה רוצה לשלם סוף סוף את החשבונות, אבל בעלה, בטלן ירא שמיים, מעדיף את בית הכנסת על החשמל שבביתם. כולם נאבקים להשתרש בסביבתם, מבלי לאבד את זהותם.
 
המחזה מציג פסיפס אנושי קומי-דרמטי, מצחיק, אפלולי, מבריק ושובר-לב כאחד, החושף את הקונפליקט התמידי שבין עקירה ושורשים ומאיר את הפנים השונות של משמעות הקיום היהודי בעולם המאה העשרים ואחת, ואת הדילמות השונות של יהודים דתיים נוכח אתגרים שמציבים בפניהם החיים המודרניים.
 
 

 

 

* * *


על ההשראה למחזה:
בשנת 1999 ראה אור הספר "גלגול בפארק אווניו" מאת הסופר האמריקאי ממוצא יהודי, נתן אנגלנדר. הספר, אסופת סיפורים קצרים שרבים מהם מתרחשים בתוך עולמה של הקהילה היהודית האורתודוקסית ומאירים פנים שונות של משמעות הקיום היהודי בעולם, זיכה את המחבר במלגת גוגנהיים ובמעמד של כוכב עולה בשמי הספרות. ארבעה סיפורים מתוך הספר נכללו באנתולוגיות השנתיות תחת הכותרת: "הסיפורים הקצרים האמריקאיים הטובים ביותר". בשנת 2000 זכה אנגלנדר בפרס PEN/Malamud המוענק על מצוינות באמנות כתיבת הסיפור הקצר ובפרס האקדמיה האמריקנית לאמנויות. הספר היה לרב מכר בינלאומי ותורגם לאחת עשרה לשונות
 
אנגלנדר נולד בשנת 1970 גדל בניו יורק, בשטעטעל יהודי מוקף בקניונים והתגורר מספר שנים בירושלים. מאז ראשית דרכו הוכתר כאחד מנסיכי תור הזהב החדש של הספרות היהודית-אמריקאית ונבחר על ידי מגזין "הניו יורקר" כאחד מ-20 הסופרים הצעירים הטובים בארצות הברית.

 

 

 

הצגות קרובות

הזמנת כרטיסים

כותרת דינמית כותרת

שישי
12.7.2021
21:00
טקסט דינמי
כרטיסים
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
פנו אלינו